Topjaar voor online supermarkten
Dat de online supermarkt alsmaar populairder wordt is allang geen geheim meer. Nu de eerste supermarkten hun cijfers van 2017 communiceren weten we het zeker: online boodschappen doen is definitief doorgebroken in Nederland. Jumbo, PLUS, Coop en Picnic lieten vorig jaar stuk voor stuk een flinke groei zien in het aantal online bestellingen. Marktleider Albert Heijn – die al enige jaren online boodschappen verkoopt via AH.nl – heeft nog geen gegevens gedeeld, maar deze hopen we ook snel te mogen ontvangen.
Jumbo
De totale omzet van Jumbo is vorig jaar gegroeid naar 7 miljard euro, ten opzichte van 5 miljard in 2016. Jumbo zag haar online omzet in 2017 meer dan verdubbelen. Geschat wordt dat dit ongeveer 200 miljoen bedraagt. Deze omzetgroei heeft ook alles te maken met het aantal nieuwe pick-up points en het aantal nieuwe bezorgdiensten. Inmiddels staat de teller op 390 afhaalpunten, waarvan 225 supers de boodschappen ook aan huis bezorgen. Voor 2018 verwacht te keten een soortgelijke groei.
PLUS
Ook de online omzet van supermarkt PLUS ging in 2017 over de kop. Een precieze omzet weten we helaas niet. wel is bekend dat de totale omzet 2,4 miljard bedroeg. Een stijging van ruim 5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Daarnaast is het aantal pick-up points is in het afgelopen jaar verdubbeld. Dit is gegroeid naar liefst 200 pick-up points. Daarnaast zien we steeds meer vestigingen die de PLUS Express-service aanbieden. Dit is een speciale dienst die de boodschappen binnen 2 uur thuis komt bezorgen.
Coop
Coop Supermarkten heeft in het vorige jaar flink ingezet op online. Een nieuwe webwinkel, en een flinke uitbreiding van het aantal winkels dat zelf bezorgt en/of als pick-up point fungeert. De totale omzet van Coop bedroeg in 2017 ruim 1,1 miljard euro. Daarbij zijn het aantal online bestellingen verdubbeld. De groei zit met name in de consumentenmarkt, hoewel er in de zakelijke markt ook sprake is van een stijging. Daarnaast blijkt dat online klanten van Coop.nl steeds meer besteden. Waar zij in 2016 gemiddeld nog €80 uitgaven, bedroeg het gemiddelde winkelmandje vorig jaar €90. Bij Coop doen steeds meer ondernemers mee met online, waardoor het bezorggebied van Coop flink is toegenomen.
Picnic
Ook bij Picnic ziet het er allemaal veelbelovend uit. De 100% online supermarkt heeft inmiddels een bestand van ruim 90.000 vaste klanten. De meeste klanten zijn afkomstig uit Utrecht en Amersfoort. Ter indicatie: in Utrecht zijn er liefst 20.000 huishoudens die regelmatig bij Picnic bestellen. Ongekend voor zo’n jong bedrijf in zo’n traditionele markt. Waar Picnic het jaar 2016 nog afsloot met een omzet van 13,5 miljoen euro, nam dit in 2017 toe tot bijna 100 miljoen euro. En Picnic is naar eigen zeggen nog lang niet klaar. Komend jaar wordt er een flinke som geld gepompt in het bedrijf. Investeringen in nieuw mensen en bussen is hard nodig om de groei de komende jaren door te zetten. Het zal dan ook niet lang meer duren voordat Picnic een landelijke dekking heeft.